tisdag 9 juni 2009

Nu är det gjort ... inspektionen alltså

Då har jag varit i mitt lilla hus - ja det är ju inte mitt än då inte arvet är färdig skiftat men eftersom ingen annan vill ha det betraktar jag det som mitt redan nu. Och jag har fotograferat och jag har undersökt... sparkat loss murkna plankor och stuckit skruvmejseln i timmret. Eller rättare sagt försökt eftersom det inte gick, timmret verkade helt friskt trots att jag gjorde mindre roliga upptäckter av trolig hussvamp.
Därför har jag redan nu kontaktat Anticimex och skall maila bilder på eländet till en expert. Eländet förrästen - de näverliknande rosorna på vissa ställen var riktigt snygga egentligen.
Sedan har jag konstaterat att alla murstockar samt spisarna i kammaren och pörtet måste muras om - så jag kommer så småningom att ta kontakt med någon lokal murare.
Dessutom är huset grundlagt på det viset att nedersta stockraden på huset har tätats med jorden så att golvdrag skulle kunna undvikas - därför befarar jag att nedersta stockvarvet måste bytas. Men där ska det finnas kunskap i byn.

Men viktigast först: samtal och konsultation med Anticimex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar