onsdag 10 juni 2009

Äkta hussvamp!!!!

Svaret från Anticimex kom snabbt! Jag hade skickat ett mail med bilder på hur det ser ut i ena matkällaren och hur det växer på väggarna i de båda köken.
Domen löd: Äkta hussvamp. Visserligen var det vad jag befarade men någonstans vill man ändå tro något annat. Experten skrev också i mailet - på skämt enligt honom - gjut igen skiten med betong.
Men jag ringde honom och fick då goda råd. Han berättade att jag måste skaffa mig en bra ansiktsmask med kolfilter och att jag sedan bör ta bort allt trä mm som ser murket ut. Då skulle träet bakom luftas och hussvampen hejdas. Hussvampen är tydligen känslig för störningar.
Så nu planerar jag för rivning - tyvärr blir det inte nu under sommaren då arvet inte ännu är skiftat och jag än inte har tillgång till huset fullt ut. Men planera kan jag ändå!!!

3 kommentarer:

  1. vi har fått våran dom i dag också hussvamp, hos oss i sovrummet... En följdskada av vattenskadan som var 2007.

    Lycka till med arvet!! Du är modig, och jag tror du kommeratt ro detta i land, jag ska följa din saga och se att du kommer till dina drömmars mål.

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt stöd - det kan behövas! Jag ska försöka skriva ner viktiga och intressanta händelser ... och fota allt vad jag kan under resans gång!

    SvaraRadera
  3. Hej! Vi fick sammaa svar från Anticimex trots att inget virke var "uppätet". Jag tog då själv prover och skicka in till ett lab i Uppsala och det visade dig då att det INTE var äkta hussvamp!!! Jag tycker du borde kosta på en analys för att se vad det är för något.
    Lycka till!!

    SvaraRadera