söndag 25 mars 2012

det går framåt ... med mysteg ...men det går framåt

Nu går det framåt - så sakteliga.
Snart är det dags att åka norrut igen. Tonåringarna vill följa med och kommer att måla stugan, med lön så klart. Med falu rödfärg och kvast.
Jag ska riva upp golvet i pörtet. På jakt efter hussvampen! Sedan jag rev panelen för snart två år sedan - efter ena väggen i pörtet har inte hussvampen växt mer. Jag har inte sett ytterligare spridning i det rummet.
Jag ska alltås riva upp golvet. Flera decimeter breda plank, minst 5 centimeter tjocka. Troligtvis har det vuxit i närheten och tillsågade på gårdens egna såg. Planken är inte spikade utan ligger bara på syllen och några stockar under, och på sand. Med hjälp av kofot ska jag bända upp planka för planka - kanske jag klarar det ensam eller så får tonåringarna vara hantlangare - mot betalning förstås. Plankorna ska ut ur huset och inspekteras - är de angripna av svampen ska de saneras. Vilket innebär att jag sågar en meter från angreppet och gör en stor brasa av det förstörda!
När alla plankor är ute ska stockarna under inspekteras och fotograferas. Jag ska se hur mycket sand som finns under huset - fick höra att man ibland bara har sand en meter från ytterväggarna för att hålla draget borta. Det skulle vara skönt för då behöver jag inte kärra bort så mycket!!
Efter inspektioner och fotografering ska jag kontakta Anticimex - igen - för ett utlåtande. Jag har varit i kontakt med Piteåkontoret och de gav mig hopp om att huset går att rädda!!
Jag har också varit i kontakt med några "gubbar" som rustat upp en hel del timmerhus så de kan det här med att lyfta hus och att byta stockar. De kan också den ädla konsten att söka bidrag från Länsstyrelsen. De kan komma upp (mot reskostnaden förstås) och skriva ett utlåtande - för att söka bidrag - och för att ge mig kostandsförslag på hela timmerjobbet. Bidraget man kan söka är för att täcka merkostnaderna när man vill renovera ett gammalt hus på rätt sätt med gamla material...och det är ju precis så jag vill göra!

Så visst går det framåt ... även om det går med myrsteg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar