lördag 12 november 2011

vintern är på gång

Det är bråda tider i storstan. Tiden går snabbare och mer ska hinnas med. Jobbet tär och jag får ingen ro. Tankarna går till mitt hus och lugnet där. Jag drömmer om att få åka dit och leva av vad det ger... en dröm som är orealistisk just nu.
Huset är obeboeligt. Hussvamp ... som visserligen har slutat växa. Spisar som är omöjliga att elda i. Ingen el.
Jag räknar och räknar på vad det kommer att kosta att göra det absolut nödvändigaste:
- lyfta huset och byta stockar utefter en vägg
- ny grundläggning vid ett hörn
- byta ut det mesta virket i utbyggnaden
- sanera all hussvamp
- renovera alla eldstäder - 4 st
- se över taket och täta på vissa ställen
- dra in el
- brunnen ses över
- dränering runt hela huset
och till detta behövs hjälp ... vilket betyder att det kommer att kosta pengar. Minst 500 tusen :-(
Dessutom behövs
- alla fönster målas och ses över
- alla ytor renoveras
- ett kök byggas
- ett bra utedass byggas
men det kan jag göra själv och då går det att bo där under den tiden...

Senare behöver alla uthus renoveras. Ett växthus byggas. Vinden isoleras och göras beboelig. Gården göras trevlig. Kanske dra in vatten. Renovera lador...
Men dessa åtgärder får vänta...

Nu behöver jag bara vänta på att pengarna kommer ... sen ... :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar